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风格
#实验摇滚 #独立摇滚
地区
Japan 日本

艺人介绍

小档案

向井秀徳(むかい しゅうとく)- ボーカル、ギター、キーボード担当。

吉兼聡(よしかね そう)- ギター、サンプラー担当。右手に施された刺青がトレードマーク。通称「カシオマン」

松下敦(まつした あつし)- ドラム担当。2005年1月加入。通称「柔道二段・松下敦」

吉田一郎(よしだ いちろう) - ベース担当。2007年3月加入。

小简介

そもそもの成り立ちは、女性シンガーのhalが2001年に発表したアルバム『ブルー』に収録されている『6階の少女』という曲をレコーディングするために、当時ナンバーガールのメンバーであった向井秀徳と54-71のメンバーが、halのバックバンドという形で結成したものである(後述の新生ZAZEN BOYS結成の際に向井は、54-71のメンバーと一席を設け、話を通したと言われている)。

ナンバーガール解散後、向井秀徳が自らの求める音楽を実行するために、ナンバーガール時代からの盟友であるドラム、アヒト・イナザワと共に結成。まずこの二人にSEXY JOEなる謎のボーカリスト(その正体はくるりの岸田繁)を迎えた構成で、ローリング・ストーンズのトリビュート盤『IT'S ONLY ROCK'N ROLL (BUT WE LIKE IT LOVE)』に楽曲を提供。その後サポートメンバーとして、ベースに日向秀和(当時ART-SCHOOL、のちにストレイテナー加入)、ギターに吉兼聡(ルミナスオレンジサポートメンバー/元Kicking the Lionメンバー)を迎え本格的な活動を開始する。SEXY JOEの一時的な参加にみられるように、当初は向井とイナザワ以外のメンバーは流動的に変わる予定だったが、日向、吉兼とのセッションを経て『何か』を感じた向井はこのメンバーを固定とした。(後述)

向井はZAZEN BOYSの事を「法被を着たレッド・ツェッペリン」と例えている。ただし、これはレッド・ツェッペリンの音楽スタイルの模倣という意味ではなく、ツェッペリンの如く、それぞれの個性の集合体であるというバンドの概念を言い表すために用いた言葉である。

ちなみに、当時ART-SCHOOLのベーシストだった日向を向井が誘ったきっかけは、ダブ・バンドDRY&HEAVYのライブをたまたま一緒に見ていた際、「自分さ、あんくらい出せんの?」と向井が聞き、「出せますよ」と日向が答えたことだと言われている。

2003年8月15日に開催されたライジング・サン・ロックフェスティバルで初のライブを行う。その後日向、吉兼が正式に加入。

by Ian Martin

Named after a form of Buddhist meditation, Zazen Boys first appeared as a side project of Japanese musician Mukai Shutoku, the guitarist/vocalist of alt-rock band Number Girl, as an opportunity for Mukai to express some of his more diverse and experimental musical urges at a time when his other band were riding the crest of their breakthrough into the mainstream. After Number Girl's demise he revived the project, taking them to new levels of critical and commercial success and proving a critical link between mainstream and underground music in Japan.

The original 2002 lineup of Zazen Boys featured Mukai backed by the experimental hip hop/funk band 54-71, although he undertook his immediate post-Number Girl activities under his own name and with a variety of musicians including avant-garde jazz/punk band Panicsmile (early contemporaries of Mukai's from his hometown of Fukuoka) and jazz musician Kikuchi Naruyoshi. In contrast to the Pixies-style alt-rock that had made Number Girl famous, these early shows mixed jazz, funk, rock and hip hop, and it was this collision of genres that formed the basis for what was to become the new Zazen Boys.

Fixing the new lineup around ex-Number Girl drummer Inazawa Ahito, former Art-School bass player Hinata Hidekazu and guitarist Yoshikane Sou from Kicking The Lion, Mukai started work on a self-titled debut album, Zazen Boys, which was released in 2004 and quickly followed up by a second, entitled Zazen Boys II in the same year. Both albums drew on and developed ideas mixing funk, rock and elements of traditional Japanese culture partially developed in Number Girl's final album, Num-Heavymetallic, as well as the more experimental work of the post-Number Girl live shows. The punk influences of his previous work give way to a new interest in heavy, crashing guitars reminiscent of Led Zeppelin. Other characteristic features are obvious dub, hip hop and soul influences, frequent changes in time signature and Mukai's rapidfire half-spoken vocals interspersed with sudden bursts of falsetto.

2005 saw the departure of Inazawa to form the more new wave-influenced Vola and the Oriental Machine and he was replaced by Matshshita Atsushi for the Himitsu Girl's Top Secret EP and 2006's uncompromising Zazen Boys III, which saw the band pushing their experimental tendencies still further.

2007 was greeted with another departure, this time of Hinata, who was replaced by Yoshida Ichiro of Nine Days Wonder. This was followed by the single, "I Don't Wanna Be With You", which bemused fans by overlaying a minimalist funk backdrop with a glossy, synth-led 1980s sheen. In spring 2008 the band decamped to the United States to record new material.

大事件

2004年12月30日のCOUNTDOWN JAPAN04/05のライブをもってアヒト・イナザワが脱退。

2005年1月には、ドラムに松下敦(元ズボンズメンバー・Buffalo Daughterサポートメンバー)が加入。同年4月、新宿LOFTにて松下敦の加入後初ライブを行う。その後、大阪で行われたライブの音源を自身の公式HPで無料配信、Apple Storeでのライブ音源を向井自らMIXしiTMSで販売するなど、新しい形の流通スタイルにも積極的に挑戦している。

向井と親交のある宮藤官九郎の初監督映画、『真夜中の弥次さん喜多さん』では音楽を担当、出演もしている。

2006年8月18日のライジング・サン・ロックフェスティバルでは、椎名林檎がゲストボーカルとして登場した。

2007年2月7日に、向井の日記にて日向の脱退が発表された。様々なバンドのメンバーである日向と時間の折り合いが付きにくくなった事で、向井が脱退するように告げたとされている。

2007年3月、ベースに吉田一郎(元12939dbメンバー)が加入。同年6月16日、日比谷野外音楽堂にて吉田一郎の加入後初ライブを行った。


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