内容(「CDジャーナル」データベースより)
前作『ジャンプ・アップ』から1年を経てリリースされた3rdアルバム。初のNYレコーディングを行ない、先行シングル「WHITE SURF style5.」に代表されるような過激かつトランシーなサウンドを炸裂させている。
内容 (「CDジャーナル・レビュー」より)
クールで乾燥した、だけど豊かな質感と微妙な陰影をそなえたリズムが多次元的に交錯し、あるいは拡散してつくりだされる空間。そして、そんな空間をとびきりレアな、生々しいギターが振動させる……。「音響がひとつのメッセージになっている」とは近田春夫のスーパーカー評だが、けだし名言だろう。そしてうたわれる言葉。まるで思わずポロリとこぼれてしまったような、あるいは祈りのような言葉がそのスペースにすべりだして共振する、滑空する。全編で多用されるリフは、聴く者のこころをこの空間の音と言葉のすき間へと誘い込む。魔法、あるいは麻薬。陳腐な言い回しだが、幻想的な世界。だけどこのマジックは、聴く者がこれまで見てきた現実の世界の色を塗り替える。もしくは何かのふたを開ける。なにより、この世界の、なんと切実なことか。よく言われるように、またタイトルからもうかがえるように、近未来的。だけどそれがノスタルジックに響くのも、だから当然なのだ。 (大越正実) --- 2000年12月号
Supercar的第三张录音室唱片,这张唱片可谓是Supercar音乐风格的岔口,这张唱片以后乐队的风格就彻底转向电子风格了,但是这张专辑确是他们所有专辑里我个人最最喜欢的一张!2000年发行的这张专辑注定成为Supercar最为杰出的作品之一。Supercar并非英伦乐队,《Futurama》也非英语专辑,但这丝毫不影响每一首歌所带的浓厚的英伦味道,无论是电子还是摇滚,整张专辑都把握得恰到好处。Please enjoy~
Supercar(1995-2005)是一支来自日本的四人摇滚乐队,风格偏向于另类和电子。乐队在1997年时崭露头角。由作曲兼主唱中村弘二(NAKAMURA KOJI),吉他手いしわたり淳治(ISHIWATARI JUNJI),贝斯手フルカワミキ(FURUKAWA MIKI),以及鼓手田沢公大(TAZAWA KODAI)组建而成。
Supercar的作品之所以能够如此唯美动听,部分原因可能是由于四人都来自于日本北部郊远的青森县,少了一份东京都整日熙熙攘攘人群的喧哗,多了一份乡村农庄里那小河流水般的幽静清远。正是在那样的环境里,这支年轻的乐队初见成型。
Supercar的成立还要追溯到1995年,贝斯手MIKI为寻找音乐伙伴在当地的杂志上刊登了一则广告,此举立马吸引来了淳治,顺带说服了他儿时的伙伴中村一起加盟了乐队。淳治和中村很快又找来了在国中时认识的鼓手田沢,至此,人员筹备暂时告一段落。在写了一些作品、录了几张DEMO唱片后,他们收到了一份录音合同。97年,他们发行了成立后的首张专辑《Three Out Change!!》,随之又在99年发行了第二张《Jump Up》,同年发行的还有《Ooyeah!!》、《Ookeah!!》两张专辑。2000年,一张“电子试验”味儿十足的专辑《Futurama》的发售,标志着乐队的曲风正式转向“电子”化。02年的《Highvision》证明乐队继续向“电子”化的方向迈进,专辑中的单曲《Strobolights》甚至都没有吉他的伴奏。由于主唱中村对于“电子”化道路的一意孤行,最终导致了他同其他成员之间的裂痕。04年,乐队放出了解散前的最后一张专辑《Answer》,在这张专辑里摇滚乐与电子乐各占半壁江山,也许是所有专辑里最具“试验”意味的一张。
05年,他们宣布了即将解散的消息。随后,乐队举行了一场告别演唱会,并发行了一张名为《Last Live》的DVD光盘。一颗闪耀的巨星从此陨落……
by Ian Martin
Supercar's debut album Three Out Change was a landmark album in Japanese rock, showing, alongside albums like Number Girl's Schoolgirl Bye Bye, that Japanese bands could do indie rock as well as any of their Western counterparts. Their second album Jump Up tightened up the sound and reined itself in at something approaching a reasonable length, reaping commercial rewards as a result. However, it's with Futurama that Supercar really come into their own.
Opening with the techno-inspired "Changes", Supercar show that they have moved on from guitar-heavy shoegazer rock towards something much more sleek and futuristic. It's futuristic as imagined by New Order in 1989, but they still make it sound impressive, navigating the thin line between the cleaner sound of Jump Up and the all-out sonic assault of Three Out Change. The rock and electronic elements combine easily, never jarring on the ear and tracks like "Baby Once More" suggest that the band have been taking lessons from the Shibuya-kei movement just as much as the obvious British influences this time round, with Cornelius a possible reference point.
As might be expected, Futurama starts to drag in the second half of its 75-minute running time, although the duo of "Karma" and "Fairway" with their layered, textured guitars and dreamy vocals set against a propulsive, Hi-NRG disco beat, are album highlights.